-
Het OV is een open wond
Lees meer over "Het OV is een open wond"Afgelopen week kwam ik opnieuw in contact met een buschauffeur. Hij had grote zorgen over de staat van het busvervoer in onze provincie. En die zorgen zijn niet nieuw. Wij roepen het al jaren: het OV staat onder grote druk. Het is een open wond geworden die vraagt om een serieus behandelplan. Het stadium van pleisters plakken zijn we ondertussen allang gepasseerd.
-
OV moet toegankelijk, bereikbaar en goed zijn
Lees meer over "OV moet toegankelijk, bereikbaar en goed zijn"Reizen is duur geworden. Niet alleen voor de automobilist maar ook voor de reiziger in het openbaar vervoer (OV). Bovendien hebben we te vaak gezien dat bussen niet rijden door gebrekkig materieel of door een tekort aan chauffeurs. Menig woord is hier al over gesproken. Het onderzoeksrapport ‘OV onder druk’ concludeert terecht dat de boom kaal is, het dorre hout is eruit.
-
OV op de schop: meer regie vanuit de overheid
Lees meer over "OV op de schop: meer regie vanuit de overheid"Het OV is een nutsvoorziening. Daarom is het van groot belang dat de overheid daar regie op houdt. Daar is vandaag in de Tweede Kamer een motie over aangenomen, ingediend door ChristenUnie Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf.
-
OV is van levensbelang
Lees meer over "OV is van levensbelang"Onlangs heb je over het thema ov aangeklopt bij de Tweede Kamer. Inmiddels zijn daar schriftelijke vragen over gesteld door Stieneke van der Graaf over het ov in Gelderland én de rest van Nederland. Waarom is het belangrijk dat deze vragen gesteld zijn?
-
Mobiliteit is een nutsvoorziening
Lees meer over "Mobiliteit is een nutsvoorziening"Dit artikel verscheen ook in Trouw.
De coronacrisis lijkt achter ons te liggen. Maatregelen zijn afgeschaft en er kan weer volop gereisd worden. Tijdens de coronacrisis heeft de overheid met het wegvallen van de reizigers-inkomsten OV-bedrijven financieel ondersteund.
-
Schriftelijke vragen elektrische bussen noodconcessie IJssel-Vecht
Lees meer over "Schriftelijke vragen elektrische bussen noodconcessie IJssel-Vecht"Gestrande bussen langs (snel) wegen en bussen waar onderdelen spontaan van loslaten. Met de start van de noodconcessie IJssel-Vecht heeft Keolis in 2020 alle bussen vervangen door duurzame, elektrische exemplaren. Helaas leveren deze bussen sinds de start problemen op. Met als gevolg een hoog verzuim onder chauffeurs. Daarom hebben wij samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen gesteld.