ChristenUnie in coalitie 2023-2027

Met het nieuwe akkoord bouwen we voort op de het beleid van de afgelopen vier jaar. We blijven onze verantwoordelijkheid nemen voor belangrijke doelen op het terrein van klimaat, woningbouw, energie en natuur. De manier waarop we die doelen willen bereiken verandert wel: de rol van de inwoners zetten we centraal en we geven gemeenten meer ruimte om beleid vorm te geven dat past bij de inwoners en hun omgeving. Tegelijk is het ook niet vrijblijvend. Doelen zijn er om gehaald te worden en als provincie zien we erop toe dat iedereen daar een bijdrage aan levert.

Leefbaarheid centraal

Er is een belangrijke rol voor leefbaarheid in het nieuwe coalitieakkoord. Het vormt de rode lijn door alle hoofdstukken. We hebben extra aandacht voor voorzieningen in wijken en dorpen, omdat dat het fundament is voor vitale gebieden. We investeren flink in het openbaar vervoer, om te voorkomen dat de bereikbaarheid verder achteruit gaat. Ook gaan we verder met de dorpendeals: komende periode hebben we geld gereserveerd om 100 dorpendeals te sluiten, waarmee we lokale initiatieven ondersteunen, samen met gemeenten.

Ruimtelijke ordening, Wonen en Leefbaarheid

Dirk Vreugdenhil zal door de fractie worden voorgedragen als beoogd gedeputeerde. Dirk heeft inmiddels 11 jaar ervaring opgedaan in de provinciale politiek en kent de organisatie erg goed. Met de portefeuille Ruimtelijke Ordening, Wonen en Leefbaarheid wacht er een mooie uitdaging. Ruimtelijke ordening is hét verdelingsvraagstuk van de 21ste eeuw omdat we steeds meer plannen hebben en steeds minder ruimte. Het verdelen van de schaarse ruimte is voor Gelderland een belangrijke opgave. Ook de woningbouwopgave is groot. Veel mensen zoeken een huis en samen met gemeenten gaan we er alles aan doen om voldoende woningen te realiseren voor jongeren en ouderen. Met de portefeuille leefbaarheid kunnen we beleid vormgeven dicht bij onze inwoners. De portefeuille van onze gedeputeerde biedt kansen om als ChristenUnie op belangrijke dossiers bij te dragen in de provincie, in verbinding met elkaar, met oog voor de schepping en volgende generaties.