
Streekproducten geven de boer en de consument invloed
Iedereen kent de beelden wel. De rijen trekkers die langzaam rijdend over de snelweg naar de provinciehuizen en het Malieveld reden. En ook deze week hebben de boeren hun stem weer laten horen. Nu bij verschillende grote distributiecentra. Als je die trekkers ziet ga je bijna geloven in de kloof tussen de boeren en de burgers. Boeren voelen zich onbegrepen en niet gewaardeerd. En burgers hebben veel sympathie met de boer maar voelen zich vaak machteloos. Want als ze de boeren zouden willen steunen, welke opties hebben ze dan?
Stap je een willekeurige supermarkt binnen dan liggen er appels uit Argentinië en sperziebonen uit Egypte. De melk komt waarschijnlijk wel uit Nederland, maar waar vandaan? In de supermarkt heb je als consument geen enkele relatie met de boer. Je weet niet wie de boer is en kent hem niet. Je ziet niet hoeveel tijd, energie en bevlogenheid het heeft gekost om de aardappels in het schap te krijgen. Je koopt de goedkoopste optie.
Nederlanders houden van de natuur en van het landschap. We zijn massaal lid van de Vogelbescherming en van Natuurmonumenten. Ook houden we van boeren. Op de bank gekluisterd kijken ze iedere week Boer zoekt Vrouw en zodra het kan gaan we met zijn allen naar de Open Boerderijdagen. Maar terwijl je wel kunt doneren aan het Wereld Natuur Fonds om je betrokkenheid te tonen, zijn er weinig mogelijkheden om als burger/ consument je eigen boeren te steunen voor hun zorg voor het landschap en hun zorg voor goed voedsel. Je kunt lid worden van een agrarische natuurvereniging. Je kunt helpen bij het inventariseren van weidevogels. Je kunt helpen wilgen knotten. Je kunt biologisch kopen, of boerderijwinkels affietsen. Allemaal goed en belangrijk om te doen. Maar het wordt je als consument niet gemakkelijk gemaakt om echt iets te kunnen doen voor de boer.
Gelukkig is er een kentering gaande. Steeds meer producten van lokale boeren zijn te vinden in lokale boerenwinkels. En ook bij de grote ketens kun je ze, zij het beperkt, wel vinden. De streekproducten. Producten die met zorg zijn gemaakt, producten van onze eigen boeren, uit ons eigen landschap. De lijntjes zijn vaak kort, de boeren hebben een gezicht. Zeker als je ze direct bij de boer koopt. Een belangrijk voordeel is dat boeren voor deze producten een veel betere prijs krijgen dan op de bulkmarkt. Deze betere prijs, en de trots van het label (of het directe contact met de consument) geven waardering aan de boer. En streekproducten helpen om de band tussen boeren en burgers te versterken.
Streekproducten zijn nu nog een nichemarkt. Met de komende kerstinkopen kan een (eerste) stap gezet worden om de boeren te ondersteunen. Door lokale of regionale producten te kopen. Rechtstreeks bij de boer. Of bij de supermarkt die direct van de boer inkoopt. Zo dragen we met elkaar bij aan een beter beloning voor de boer. Hierdoor worden de boeren weer in staat gesteld te bouwen aan een duurzame bedrijfsvoering, en dragen we direct bij aan de instandhouding van ons landschap.