Laagvliegroutes onacceptabel voor mens en natuur
“De laagvliegroutes zijn niet opgelost. Wist je dat ze juist hier gaan doorstijgen?” Tijdens het werkbezoek in Hattem werden wij als Provinciale Statenfractie wakker geschud omtrent het onderwerp Lelystad Airport.
Laagvliegroutes?
Wat zijn nou precies die laagvliegroutes? Vliegtuigen vliegen niet zomaar kriskras door elkaar, maar leggen routes af: een soort snelwegen in de lucht. Het luchtruim, de ruimte in de lucht waar de vliegtuigen vliegen, is vol in Nederland met vertrekkende en aankomende vliegtuigen van luchthaven Schiphol. Het luchtruim zou te vol worden als er dan vanuit Lelystad Airport ook nog vliegtuigen zouden vliegen.
Geluidsoverlast
Daar is iets voor bedacht: door een paar kilometer onder de normale routes te gaan vliegen heb je geen last van elkaar. Dit zijn de laagvliegroutes. Klinkt als een goede oplossing, maar helaas is dat het niet. Mensen die onder deze laagvliegroutes wonen, krijgen veel geluidsoverlast. Op plekken zoals op de Noord-Veluwe waar de vliegtuigen gaan doorstijgen, dus van laagvliegroute naar een ‘normale’ vliegroute klimmen, wordt de motor losgegooid en zal dit voor nog meer storend geluidsoverlast zorgen. Dit geluidsoverlast kan zelfs zo erg zijn, dat mensen onder deze routes hierdoor minder goed en lang zullen slapen.
Stikstof
En hoe zit het met de natuur? We zijn bezig om de stikstofuitstoot naar beneden te krijgen. Zoals Dirk Vreugdenhil mooi zei tijdens een stikstofdiscussie: “Alle sectoren moeten een bijdrage leveren”. Dit betekent óók de luchtvaart. Van alle andere sectoren wordt verwacht dat ze meehelpen om de uitstoot naar beneden te krijgen om zo onze Gelderse natuur gezond te houden. Dan kan het toch niet zo zijn dat er stikstof en andere schadelijke stoffen door laagvliegende vliegtuigen over de Veluwe en andere Natura 2000 gebieden worden uitgestoten?
Als ChristenUnie zijn we tegen de laagvliegroutes. We zullen er dan ook alles aan doen om te voorkomen dat deze laagvliegroutes er ooit zullen komen. Een paar weken terug gaf het SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) een presentatie over de huidige stand van zaken rondom de laagvliegroutes en de opening van Lelystad Airport.
Fouten in berekeningen
Wat me vooral erg trof was dat SATL liet zien dat juist bij dit belangrijke en gevoelige onderwerp door de jaren heen telkens fouten zijn gemaakt in de informatie en in de berekeningen van de gevolgen voor inwoners. Dit kan en mag echt niet, en schaadt het vertrouwen. Bovendien zijn de omstandigheden sterk gewijzigd, waardoor het vliegveld niet conform de afspraken en beloftes kan worden gerealiseerd. Onze oproep: heroverweeg of dit vliegveld noodzakelijk is en neem dan een zorgvuldig en eerlijk besluit.
Samen met Arend Palland van de Hattemse ChristenUnie fractie heb ik een filmpje opgenomen over Lelystad Airport en de laagvliegroutes. Deze kun je hieronder bekijken: