Vliegveld Lelystad – behartigen Gelderse belangen
Al jaren in het nieuws: een luchthaven die er misschien nooit komt. Althans, niet als vliegveld voor vakantievluchten, zoals lang geleden is bedacht en besloten. Steeds kwam er een kink in de kabel en nu lijkt het erop dat we deze luchthaven niet meer nodig hebben. Hoe zit het precies?
Schiphol groeide gaande weg uit zijn jasje. Als overloopluchthaven daarom in 2009 besloten om Airport Lelystad in te richten voor vluchten die niet meer passen in het rooster van onze internationale luchthaven. De afspraak is dat Airport Lelystad alleen zo wordt gebruikt: als overloopluchthaven voor vakantievluchten vanuit Schiphol voor maximaal 46.000 vluchten per jaar en autonome groei van de luchthaven is niet toegestaan.
De voorbereidingen zijn al meer dan tien jaar bezig. De start- en landingsbaan van Lelystad is verlengd en de toren voor de luchtverkeersleiding verhoogd. Diverse luchtvaartgerelateerde bedrijven hebben zich gevestigd bij de luchthaven. Vele miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd.
Keer op keer moet de opening van het vliegveld echter worden uitgesteld: het ontwerp van de vliegroutes stuit op veel protest, Brussel keurt de verdeling van de vluchten tussen Schiphol en Lelystad af, de milieueffectrapportage (MER) blijkt rekenfouten te bevatten en ook in de herstelde MER worden opnieuw fouten ontdekt.
Wat betekent dit voor ons in Gelderland? Als provincie hebben we geen beslissingsbevoegdheid over Airport Lelystad, hoewel de effecten van bijvoorbeeld dalende en stijgende vluchten, verkeer, geluid, CO2-uitstoot en stikstofdepositie voor onze provincie groot zijn. In Provinciale Staten komt het onderwerp Airport Lelystad daarom regelmatig aan de orde: hoewel we niet besluiten, brengen we de Gelderse belangen nadrukkelijk bij de minister onder de aandacht.
Zo ook op 3 maart hebben we in Provinciale Staten gesproken over Lelystad. Op dit moment ligt een voorgenomen besluit over een natuurvergunning voor, waarop wij als provincie Gelderland een zienswijze zullen indienen. We zien dat er een rekenmethode wordt gebruikt die een flink deel van de stikstofdepositie buiten beschouwing laat als gevolg van het verkeer van en naar de luchthaven. We vrezen dat in de toekomst een beroep zal worden gedaan op Gelderse stikstofruimte om de activiteiten van het vliegveld mogelijk te maken. En heel vreemd is dat deze vergunning wordt aangevraagd voor 10.000 vluchten per jaar, terwijl de luchthaven is bedoeld voor uiteindelijk meer dan viermaal zoveel vluchten. In het milieurecht is dit niet toegestaan. Als je een stal bouwt met een capaciteit van 100 koeien, vraag je ook geen vergunning aan voor 25 dieren, zelfs als je die 100 koeien nog niet meteen bezit.
Al met al reden genoeg om het onderwerp Airport Lelystad voortduren onder de aandacht te hebben, ook als Gelderse ChristenUnie fractie.
Hoe het verder gaat? Airport Lelystad is door de Tweede Kamer tot controversieel onderwerp verklaard. Het besluit over de formele opening moet door de nieuwe regering worden genomen. Steeds meer partijen, waaronder ook de ChristenUnie, geven aan dat de toekomstige opening van Airport Lelystad niet langer nodig is.
Voor vragen en opmerkingen kunt u terecht bij luchtvaartwoordvoerder Janneke Slingerland.