ChristenUnie: aandacht nodig voor goede financiering Moeder&Kind Gezinshuis

IMG_0674 rechtdinsdag 17 maart 2015 13:55

ChristenUnie op werkbezoek bij Driestroomhuis in Groesbeek

Zeven moeders, tien kinderen en een kind wordt nog verwacht: zij wonen samen met het gezin van Margriet en Harold Tjalsma met hun drie kinderen en drie pleegkinderen in een kindvriendelijke wijk in Groesbeek. De provinciale ChristenUnie-fractie bracht maandag een werkbezoek aan dit bijzondere Moeder&Kind Gezinshuis.

“De moeders hebben een licht verstandelijke of psychiatrische beperking, en ze hebben allemaal een moeilijke jeugd achter de rug. We kunnen ze alleen opvangen wanneer ze een indicatie voor verblijf hebben,” meldt gezinshuismoeder Margriet Tjalsma. Enthousiast vertelt ze over het realiseren van hun droom door de opzet van dit opvanghuis voor jonge moeders die zelf niet in staat zijn om voor hun kindje te zorgen. “We hebben een goede relatie met de gemeente” vult Harold Tjalsma aan. “Toch blijft de financiering van de zorg altijd erg ingewikkeld. Helaas, en daar schiet de regelgeving echt tekort, is er geen budget voor opvoedondersteuning van de kinderen. Natuurlijk bieden we deze extra ondersteuning, maar dat moeten we nu zonder financiering doen.”

Sinds januari van dit jaar is de jeugdzorg geen taak meer van de provincies. De gemeenten zijn nu verantwoordelijk. Pieter Plug, lijsttrekker van de Gelderse ChristenUnie, benadrukt dat de provincie oog houdt voor problemen die bij de overdracht van de jeugdzorg ontstaan. “De provincie gaat verder over ruimtelijke zaken, en ook over duurzaamheid en bijvoorbeeld breedband. Aan dergelijke facilitaire zaken moeten wij als provincie nadrukkelijk aandacht besteden, om initiatieven zoals het Moeder&Kind Gezinshuis zoveel mogelijk te ondersteunen.”

Archief > 2015 > maart