Gelderse ChristenUnie vindt topsport geen provinciale taak

P1130398 korfbal jeugddinsdag 28 juni 2011 15:54

Statenlid Pieter Plug van de ChristenUnie vindt topsport geen provinciale taak. Sport vinden wij erg belangrijk als het gaat om beweging, en stimuleren wij graag, maar topsport is een andere zaak. Dit is geen kerntaak van de provincie en wij hebben er moeite mee om daar provinciaal geld aan uit te geven terwijl we fors moeten bezuinigen op aandachtsgebieden die de burger direct raakt. De ChristenUnie zal daarom morgen een motie indienen , samen met enkele andere partijen om wel in de breedtesport te investeren, maar niet in de topsport, zo licht Pieter Plug toe.

De ChristenUnie begrijpt heel goed dat topsporters een positieve invloed kunnen hebben op jongeren en ouderen om meer te gaan bewegen. Maar daarom is het nog geen provinciale kerntaak en wij willen daarom niet dat er provinciaal geld naar de topsport gaat. Op dit moment hebben ook de SGP, SP en PVV aangegeven de motie met ons te willen indienen om subsidiering van topsport door de provincie Gelderland te schrappen in de uitvoeringsagenda.

We investeren veel liever in breedtesport en daarmee ook gehandicaptensport. Dat komt ten goede aan vele Gelderse inwoners en daar zijn wij als provincie voor. De ChristenUnie wil dat iedereen mee kan doen en daarom geen subsidie voor topsport, maar wel breedtesport, aldus Pieter Plug, ChristenUnie Statenlid en fractievoorzitter..

Naschrif- 29 juni 2011

Een ChristenUnie motie samen ingediend met SGP, SP en PVV werd door een meerderheid van Provinciale staten verworpen

2011 06 29 Motie 46 - Breedtesport21,5 kBapplication/pdfdownload