Provincie voert initiatief ChristenUnie uit: 1.1 miljoen voor extra toezicht in Gelderse natuur

10834554_s.jpgwoensdag 27 februari 2019 11:47

In de Provinciale Statenvergadering van 27 februari is een voorstel van de ChristenUnie tot extra toezicht in de Gelderse natuur met brede steun aangenomen. Jaarlijks wordt 1.1 miljoen Euro geïnvesteerd in extra toezicht. Eerdere oproepen van de ChristenUnie kwamen altijd op veel weerstand te staan.

ChristenUnie Statenlid Dirk Vreugdenhil is blij met de brede steun voor het initiatief van zijn partij. “We willen allemaal genieten van de prachtige Gelderse natuur en we zijn blij dat organisaties hun terreinen openstellen om te wandelen of te fietsen. Helaas worden deze gebieden niet alleen gebruikt voor recreatie maar zijn dumpingen van drugs en illegale motorcrosses schering en inslag. De handhavers zijn nodig om criminelen te weren uit de natuurgebieden en bovendien zijn ze van levensbelang om hulpdiensten te ondersteunen bij onverhoopte ongelukken.” Eind 2017 sloeg Natuurmonumenten alarm over het tekortschietende toezicht en ze werden daarin gesteund door het Gelders Particulier Grondbezit, de organisatie van particuliere grondeigenaren. “Natuurorganisaties hebben steeds meer moeite om goede handhavers als boswachters en BOA’s (Buitengewoon opsporing ambtenaars) in te zetten omdat de financiële mogelijkheden hiervoor tot dit moment ontbraken. We zijn jarenlang bezig geweest met dit voorstel en hebben veel weerstand ondervonden. We zijn blij dat het nu toch is gelukt”, aldus Vreugdenhil.

Archief > 2019 > februari