Dirk Vreugdenhil - Fractievoorzitter

1. Perspectiefnota.jpg
    Door Dirk Vreugdenhil op 7 juli 2021 om 18:21

Perspectiefnota

We bespraken vandaag de perspectiefnota. En in dat woord – perspectief – zit een lading die we vandaag de dag misschien wel meer dan ooit nodig hebben. Perspectief gaat over uitzicht en hoop. Het gaat over de noodzaak om problemen op te lossen waar we nu middenin zitten. Onze samenleving hunkert naar contact, na een periode waarin we verplicht afstand moesten houden tot onze naaste omgeving. Onze natuur zucht onder vervuiling die wij als mensen hebben veroorzaakt. Boeren zijn radeloos omdat de stikstofcrisis elke week alleen maar ingewikkelder lijkt.

Lees meer over "Perspectiefnota"
  2. OPS.png
    Door Dirk Vreugdenhil op 3 februari 2021 om 15:46

Een eerlijk rekenmodel voor stikstofuitstoot

Er is ophef over de nieuwe A15 en dat heeft alles te maken met stikstofuitstoot. In eerste instantie lijkt deze ophef misschien over een abstract tekentafelprobleem te gaan, maar niets is minder waar. Wil de nieuwe A15 gerealiseerd worden, dan moet alle stikstof die daar ten gevolge van uitgestoten wordt gecompenseerd worden. Daarom moeten er berekeningen gedaan worden om te kijken hoe groot die stikstofdepositie is.

Lees meer over "Een eerlijk rekenmodel voor stikstofuitstoot"
  3. Partydrugs
    Door Dirk Vreugdenhil op 18 december 2020 om 10:12

Designerdrugs: legaal gif voor de samenleving

Uit de Achterhoek klinkt een noodsignaal: nieuwe synthetische drugs, zoals 3-MMC, zijn in opkomst en leveren grote gezondheidsrisico’s op voor jongeren in Gelderland. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan wetgeving die deze drug moet verbieden door het op de opiumlijst te plaatsen. Maar zolang drugscriminelen vrij spel krijgen om nieuwe vormen van synthetische drugs te produceren is het dweilen met de kraan open.

Lees meer over "Designerdrugs: legaal gif voor de samenleving"
  4. Akkerbouw.jpg
    Door Dirk Vreugdenhil op 27 november 2020 om 13:58

Houd zoveel mogelijk grond beschikbaar voor landbouw

De strijd om de ruimte is losgebarsten. Er moeten woningen gebouwd worden en we zoeken een plek voor opwekking van duurzame energie. Tegelijkertijd vragen we van boeren dat ze extensiveren. Vooral rondom natuurgebieden willen we dat ze minder dieren per hectare gaan houden, minder mest op het land brengen en zorgen voor een mooier landschap met meer biodiversiteit. Om te kunnen extensiveren, heeft een boer meer grond nodig. Het alternatief is dieren weg doen en dat is voor hem of haar economisch meestal niet haalbaar. De noodzaak om te extensiveren maakt extra duidelijk dat grond schaars is. Het zou jammer zijn als het extensiveren van de een betekent dat de ander geen toekomst meer heeft.

Lees meer over "Houd zoveel mogelijk grond beschikbaar voor landbouw"
  5. Koeien.jpg
    Door Dirk Vreugdenhil op 7 augustus 2020 om 16:54

Stikstof in Gelderland

Het is bijna ondenkbaar: een debat voeren over stikstof zonder protesterende trekkers voor de deur. Toch is dat precies wat er in Gelderland is gebeurd tijdens de laatste Statenvergadering voor het reces. Met overgrote meerderheid werd een motie aangenomen die het onmogelijk maakt voor overheden, organisaties bedrijven om op eigen houtje Gelderse bedrijven op te kopen, om vervolgens die stikstofruimte elders weer te gebruiken. Graag leg ik jullie uit waarom deze motie zo belangrijk is en hoe het toch kan dat dit in alle rust heeft plaatsgevonden.

Lees meer over "Stikstof in Gelderland"