Laat 22 november je stem klinken door op een vertegenwoordiger uit onze provincie te stemmen!

Stem op een Gelderlander!

Gelderland
Nieuwsbrief november 2023

##mailingaanhefachternaam##,

We leven in een bijzondere periode. Volgende week zijn er verkiezingen waarmee we als samenleving ons weer uitspreken over de richting die we inslaan. In dat licht bespraken we vorige week de Gelderse begroting. Een belangrijk moment in het politieke jaar omdat met het vaststellen van de begroting idealen naar uitvoering vertaald worden. Onze bijdrage tijdens de begroting ging over geloof in de samenleving. Want zonder geloof is er geen samenleving en de samenleving komt niet vanzelf tot stand. We geloven in gedeelde idealen en moeten hard werken om het samen goed te hebben en te houden.

Ondertussen staat Gelderland of Nederland niet op zichzelf, er is veel gaande in de wereld. Er is oorlog in de Oekraïne en in Israël, er zijn spanningen tussen groeperingen en de bestaanszekerheid staat onder druk. En dat raakt ons. Een dienende overheid is van belang om gezamenlijk oplossingen te vinden. Als fractie willen we bijdragen aan een dienende overheid die luistert naar de zorgen en vragen die er leven. In het volle vertrouwen dat we het niet alleen kunnen en hoeven te doen, gelovend dat er een God is die de wereld in Zijn hand houdt. In die wetenschap willen we de komende tijd bouwen aan vertrouwen. Aan geloof in de samenleving.

Lieve broeders en zusters, laten we van elkaar houden. Want de liefde komt van God.  – 1 Johannes 4:7

Freek Rebel

Stem op een Gelderlander!

22 november zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Maar liefst elf Gelderlanders stellen zich verkiesbaar voor de ChristenUnie. Mooi om te zien dat onze provincie zo goed vertegenwoordigd is.

Klik hier om meer over de Gelderse kandidaten te lezen.

Uit de Staten

Dirk Vreugdenhil legt eed af

Terugdraaien verbod houtoogst
Vorige week 8 november diende fractievoorzitter Freek Rebel tijdens de Provinciale Statenvergadering een motie in om het verbod op houtoogst terug te draaien. Afgelopen woensdag 15 november dienden we ook een amendement in om het verbod en de beperking op houtoogst uit het wijzigingsplan voor de omgevingsverordening te halen.

Om de natuurdoelen te behalen waren door provincie Gelderland boseigenaren beperkingen opgelegd, waardoor grondbezitters op eigen terrein niet mochten kappen. Daarom moet de provincie in gesprek met terreineigenaren om nieuwe afspraken te maken over we hoe de doelen wél kunnen behalen. Zie ook deze video.

Verstopping op het stroomnet
De energietransitie is in volle gang en dat is mooi nieuws. Maar het energienet wordt steeds voller en dit zorgt voor problemen. We vinden dat het college hier niet genoeg aandacht voor heeft. Daarom heeft Statenlid Marieke van de Beek op de Provinciale Statenvergadering van 8 november een motie ingediend waarin de provincie wordt opgeroepen om te kijken naar nieuwe manieren om mee aan de slag te gaan en de problemen te verminderen of op te lossen. Zie ook deze video.

Grote zorgen ov
We blijven het roepen: het gaat niet goed met het ov. En dat baart ons grote zorgen. Het Rijk stelt 300 miljoen beschikbaar dankzij de motie die Mirjam Bikker indiende in de Tweede Kamer. Maar naast geld moeten we ook naar het systeem kijken. Hoe kan dat toekomstbestendig ingericht worden? Freek Rebel diende daarom vorige week een motie in en deze werd unaniem aangenomen!

Niet wachten tot 2031 voor oplossing verdeelstation Hattem

Er moet een snellere oplossing komen voor het probleem met het overvolle verdeelstation van elektriciteit in Hattem.

Zorgen over legalisatie PAS-melders

We hebben grote zorgen over de haalbaarheid van de deadline voor het legaliseren van PAS-melders. Gelderland kan tot nu toe maar één van de 237 bedrijven legaliseren.

Hoe Staat het ervoor? Met Statenlid Marieke van de Beek

Hoi Marieke, leuk om meer over je te weten te komen in deze rubriek! Je zit nu sinds maart dit jaar in de Provinciale Staten. Hoe heb je de eerste periode ervaren?

Super leuk, ik vond de introductieperiode heel goed opgezet. Het was de eerste weken wel een uitdaging om je weg te vinden in het provinciehuis. Ook 55 Statenleden leren kennen is wel een dingetje, toch net even wat anders dan de gemeenteraad van 13 man waar ik vandaan kwam. Maar de sfeer en politieke context, ja daar voel ik mij als een vis in het water. Ik krijg daar echt energie van. Sommige dingen zijn nog wel even zoeken of wennen. Bijvoorbeeld de manier waarop je binnen en buiten de coalitie optrekt met elkaar. Het is wel heel leuk om daar ook je weg in te ontdekken. En fijn om te merken dat dit ook steeds meer ‘vanzelf’ gaat. Het is mooi om te zien dat Statenleden uit de verschillende fracties elkaar op thema’s steeds beter weten te vinden.

Jij bent o.a. woordvoerder energie. Waar houd je je op dit onderwerp op dit moment mee bezig?

Hoe zorg je nu dat iedereen mee kan in die energietransitie? Dit is echt wat ik probeer mijzelf voor ogen te houden. Daarnaast is netcongestie (het elektriciteitsnet dat vol zit) een groot probleem. Dit kan bedrijven, maar ook mensen persoonlijk gaan raken. Het is een heel groot onderwerp, maar soms krijgt zo’n onderwerp ineens een gezicht. Dit gebeurde toen een ChristenUnie raadslid uit Heerde contact met mij opnam over de problematiek die daar is op dit vlak. In de campagnetijd vroeg ik mij af, hoe je in zo’n grote provincie goed lokaal contact kunt hebben over allerlei provinciale onderwerpen. Heerde is een mooi voorbeeld, en ik hoop dat het andere lokale fracties aanmoedigt om ook contact met ons te zoeken en ons te informeren over zaken die lokaal spelen. Wij hebben het als fractie nodig om gevoed te worden door de lokale politici, en die contacten en samenwerking maakt het werk ook leuk en concreet.

Wat vind je een mooi resultaat van de afgelopen periode?

Dat de motie die ik namens de ChristenUnie indiende over netcongestie unaniem in de Staten werd aangenomen. Maar ook, hoe we als fractie in een paar maanden tijd echt een team zijn geworden!

Een veilig Gelderland voor iedereen

Statenlid Maarten van der Velde ging afgelopen woensdag in debat over het welzijn en de veiligheidsbeleving van de LHBT-gemeenschap. Een belangrijk onderwerp, want iedereen moet zich veilig voelen in onze provincie. Inclusie zien we in breder perspectief.

Gezonde leefomgeving cruciaal

Goed nieuws voor de leefbaarheid in Gelderland en in het bijzonder die in omgeving Nijmegen en Weurt. Gemeente Nijmegen heeft besloten de Asfaltcentrale op te kopen en daarmee zal de fabriek eind dit jaar haar deuren sluiten. Goed nieuws voor de bewoners van Nijmegen en Weurt, die al vele jaren last hebben van stankoverlast en gezondheidsschade.

Op de koffie?

We komen graag bij u langs op werkbezoek! Heeft u nog een mooi verhaal of een boeiende plek, laat het ons weten via christenunie@psgelderland.nl!

Volg ons op social media!

Volg ons op Facebook, Instagram en/of X (voorheen Twitter) om op de hoogte te blijven van al het laatste nieuws over ons werk in de Provinciale Staten.