Schriftelijke vragen elektrische bussen noodconcessie IJssel-Vecht
Gestrande bussen langs (snel) wegen en bussen waar onderdelen spontaan van loslaten. Met de start van de noodconcessie IJssel-Vecht heeft Keolis in 2020 alle bussen vervangen door duurzame, elektrische exemplaren. Helaas leveren deze bussen sinds de start problemen op. Met als gevolg een hoog verzuim onder chauffeurs. Daarom hebben wij samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen gesteld.
Afgelopen maanden is het onderwerp geregeld in het nieuws geweest. Van de zomer bijvoorbeeld strandde een bus langs de A50 in Heerde nadat deze plots niet harder dan 30 kon rijden. Een andere keer vloog een zijpaneel van een bus door het zijraam van een passerende bus met een gewonde chauffeur tot gevolg. En daar stopt het niet bij. Momenteel moeten er tientallen bussen gerepareerd worden en is er sprake van een hoog verzuim onder chauffeurs, waarbij de problemen met de bussen een rol lijken te spelen.
Dit heeft grote gevolgen voor de chauffeurs, maar ook voor de reizigers en de dienstregeling. Binnenkort loopt de noodconcessie ten einde en de voorbereidingen van de nieuwe concessie zijn in volle gang. De bussen maken daar onderdeel van uit. Het OV is de afgelopen periode al kwetsbaar gebleken ten tijde van corona. Voor de veiligheid van de passagiers en chauffeurs maar ook voor de continuiteit van het kwetsbare OV is het zo belangrijk dat de problemen met de bussen aangepakt en opgelost worden. Zodat we de komende jaren met de nieuwe concessie ook echt duurzaam OV hebben.
De schriftelijke vragen zijn hier te vinden.