Gelderse ChristenUnie tegen wetsvoorstel verbod nertsenhouderij

Nertsenmaandag 04 oktober 2010 09:37

Brief aan ChristenUnie Eerste Kamerfractie roept op tegen wetsvoorstel Pelsdierhouderij te stemmen

De Gelderse ChristenUnie Statenfractie heeft via een brief aan de eigen Eerste Kamerfractie een dringende oproep gedaan om op dinsdag 5 oktober a.s. tegen het voorliggende wetsvoorstel Verbod op de Pelsdierhouderij te stemmen. Fractievoorzitter Pieter Plug laat vanmorgen weten dat indien we deze sector willen verbieden er dan eerst een goede afbouwregeling moet komen. De koude sanering, zoals die nu wordt voorgesteld, kunnen we de sector en de vele Gelderse nertsenhouders niet aandoen, aldus Plug.

De Eerste Kamer buigt zich dinsdag a.s. voor de tweede keer over het wetsvoorstel Verbod op de Pelsdierhouderij. Het wetsvoorstel is in tweede instantie aangepast met een overgangstermijn van tien jaar om ondernemers de mogelijkheid te bieden gedane investeringen terug te verdienen. Onbegrijpelijk volgens Plug, mede omdat de sector tot 2014 eerst nog fors moet investeren om het dierenwelzijn te verbeteren. Met het verbod op de nertsenhouderij worden de bedrijven of de opgebouwde waarde financieel waardeloos. De ondernemers en hun gezinnen worden hierdoor aan hun lot overgelaten en dat is mijn inziens onredelijk, aldus Plug.

De ChristenUnie Tweede Kamerfractie heeft vanuit de christelijke waarden en normen altijd gekozen voor een heldere inzet omtrent de borging van de toekomst voor nertsenhouders. Er is herhaaldelijk gepleit voor een nette en reële afbouwregeling van de sector. En ondanks de langere overgangstermijn zoals die nu wordt voorgesteld, komt men onvoldoende tegemoet aan die bezwaren. De sector heeft juist in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het optimaliseren van het dierenwelzijn en dreigt desondanks met het aannemen van dit wetsvoorstel  hiervan de dupe te worden.

Via een brief doet de Gelderse Statenfractie van de ChristenUnie een dringende oproep aan de ChristenUnie leden van de Eerste Kamer tegen deze koude sanering te stemmen in het belang van de Gelderse burger en ondernemers. Daarnaast dringt de fractie erop aan bij een eventueel verbod zorg te dragen voor een goede financiële afbouw regeling van deze sector.

brief Eerste Kamerfractie ChristenUnie67,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2010 > oktober