Gelderse ChristenUnie roept op tot krachtig signaal uit regio voor ondertunneling A15

A15dinsdag 18 mei 2010 08:24

We moeten als bestuurders in de regio juist nu eensluidend laten weten dat doortrekken van de A15 via een ondertunnelingsvariant onder het Pannerdensch Kanaal de beste oplossing is voor de regio. Tevens levert dit de minste problemen op voor mens en natuur. En draagt deze oplossing het meest bij aan het economisch belang van de regio. Een krachtig en eenduidig signaal vanuit de regio richting de Minister van Verkeer en Waterstaat is daarbij van cruciaal belang. Dat liet ChristenUnie Statenlid Pieter Plug gisteravond na afloop van de fractievergadering namens zijn partij weten.

De afgelopen weken is de doortrekking van de A15 opnieuw in het nieuws nadat de voorzitter van de Stadsregio er voor pleitte om de A15 door te trekken via een zogenaamde brugvariant en zodoende een doorbraak wil forceren in het besluitvormingsproces. Een onverstandige keus vindt de ChristenUnie fractie in Provinciale Staten. Provinciale staten hebben in 2006 in meerderheid besloten om 100 miljoen euro te reserveren voor versnelling van de aanleg van de A15. Daarnaast is toen ook een motie aangenomen voor ondertunneling en landschappelijke inpassing. Het doortrekken van de A15 is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van het Rijk. De bestuurders in de regio zouden er verstandig aan doen om juist nu de krachten te bundelen en met de provincie zich gezamenlijk te blijven inspannen voor de ondertunneling en verdiepte aanleg. Een krachtig en eenduidig signaal vanuit de regio voor de ondertunneling van de A15 onder het Pannerdensch Kanaal is van groot belang.

Een zogenaamde brugvariant is volgens de ChristenUnie geen gelijkwaardig alternatief. In hetzelfde gebied is de Betuwelijn ook ondertunneld om daarmee de natuurwaarde in het gebied blijvend te beschermen. Voor de ChristenUnie is het van groot belang om de 100 miljoen euro die de Provincie Gelderland heeft gereserveerd om het doortrekken van de A15 versneld mogelijk te maken in ieder geval te besteden aan de aanpak van de grootste verkeersknelpunten in de regio Arnhem-Nijmegen.

Archief > 2010 > mei