ChristenUnie: NL-Alert moet inwoners sneller informeren

NL-alert.jpgdonderdag 27 juni 2019 09:48

ChristenUnie: NL-Alert moet inwoners sneller informeren

De Gelderse ChristenUnie fractie maakt zich zorgen over de te late berichtgeving naar Gelderlanders bij rampen of calamiteiten. Ze vraagt de Commissaris van de Koning om te onderzoeken wat er gedaan kan worden om inwoners van Gelderland in het vervolg sneller en beter te informeren.

Directe aanleiding voor de vragen is de berichtgeving over de telefoonstoring van noodnummer 112 afgelopen week. Urenlang was het nummer niet bereikbaar voor Gelderlanders door een storing bij provider KPN. In Gelderland zijn in de afgelopen tijd ook twee incidenten geweest waarbij inwoners –te laat- werden geïnformeerd over een calamiteit, bij de brand in een recyclingfabriek in Nijmegen en in een bouwmarkt in Apeldoorn. In beide gevallen hing de rook al over grote delen van de steden voordat inwoners geïnformeerd werden en gevraagd werden ramen en deuren te sluiten.

“De informatievoorziening naar inwoners moet veel sneller op gang komen” zegt ChristenUnie fractievoorzitter Dirk Vreugdenhil. “In de gevallen in Gelderland was er sprake van rook boven de steden, inwoners moeten dan veel sneller geïnformeerd worden over hoe ze moeten handelen”. “We vragen de Commissaris van de Koning in zijn rol als Rijksheer te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om Gelderlanders sneller te informeren bij calamiteiten, want we zetten vraagtekens bij de snelheid van handelen op dit moment. Is het protocol wel toereikend op dit moment? We willen dat de veiligheid van onze inwoners te allen tijde zo goed mogelijk gewaarborgd blijft.”

Archief > 2019 > juni