Gelderse ChristenUnie: meer waardering voor beheerders van ons landschap

190314 foodtruck bij kasteel Middachten - gem Rheden.jpgvrijdag 15 maart 2019 09:38

Provincie Gelderland en gemeente Rheden spelen een belangrijke rol in de instandhouding van het landgoed Middachten

Op donderdag 14 maart deed de ChristenUnie-foodtruck Rheden aan. De Gelderse ChristenUnie-fractie bezocht landgoed Middachten, vanwege de verantwoordelijkheid van de provincie voor natuurbeheer, landbouw en cultuurhistorie. Age Fennema en Henri Kleijer gaven een toelichting op het beheer van het landgoed. De ChristenUnie heeft afgelopen jaar de problematiek van drugsdumpingen aangekaart. Mede daardoor heeft de provincie besloten een extra bijdrage te leveren aan de toezicht door BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren). Rentmeester Fennema: “Natuurlijk hebben we nog wel wensen, maar laten we eerst maar eens ervaring opdoen met wat we nu afgesproken hebben.”

Het landgoed kan voor 80% zelf in de kosten van het regulier onderhoud voorzien. Voor de rest zijn bijdragen van het Rijk, gemeente Rheden en provincie Gelderland van belang. Voor het onderhoud van de tuin en voor restauraties van de gebouwen is de afhankelijkheid van de overheden veel groter. Deze bijdrage is van groot belang omdat er 40 rijksmonumenten in het landgoed staan. Rentmeester Fennema is blij met de constructieve houding van de gemeente Rheden en de provincie Gelderland en hoopt dat deze samenwerking in de toekomst kan worden voortgezet. Lijsttrekker Dirk Vreugdenhil: ‘Het is belangrijk dat we waardering hebben voor de mensen die ons erfgoed en onze natuur op landgoederen zoals Middachten beheren. Zij beheren de natuur op een verantwoordelijke manier.’

Archief > 2019 > maart