Aanpak drugsdumpingen: niet praten, maar doen

conferentie drugsdumpingenvrijdag 16 september 2016 20:16

Slim aanpakken, verstoren van de criminele drugsindustrie. Ambitieuze doelen stellen, niet teveel praten en aan de slag gaan. De provincies Brabant en Zeeland hebben een Taskforce aan het werk gezet. Met resultaat: het aantal drugsdumpingen neemt af.

In Gelderland neemt het aantal dumpingen juist toe, mede omdat criminelen uit Brabant hun afval nu liever buiten hun eigen provincie kwijtraken. ChristenUnie Gelderland hamert er bij de Provinciale Staten van Gelderland op om ook in onze provincie snel met een aanpak komen. Uit eigen onderzoek van de fractie blijkt dat het aantal illegale dumpingen toeneemt, zowel in omvang als in aantal.

Wethouder Adrie Bragt van de gemeente Zaltbommel: “Het aantal dumpingen vliegt omhoog. Dit jaar hebben we inmiddels 40.000 euro moeten besteden aan het verantwoord opruimen van dit afval.” In een conferentie die de ChristenUnie-fracties van Gelderland en Noord Brabant op 16 september organiseerden, pleit hij ervoor om ook in Gelderland het Brabantse model in te voeren en  van onderop tot een integrale aanpak te komen van provincie, gemeenten, waterschappen en politie.

ChristenUnie fractievoorzitter Pieter Plug wil de drugsaanpak nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij het Gelderse provinciebestuur. “We moeten ervoor zorgen dat inwoners zich bewust zijn van de risico’s voor natuur en gezondheid. Samen met alle betrokken partijen willen we erop inzetten om de criminele dumpingen terug te dringen. Wat ons betreft komt er een Gelders aanpak.”

onderzoek naar dumping van synthetisch drugsafval in Gelderland hq2,4 MBapplication/pdfdownload

Archief > 2016 > september