ChristenUnie wil vasthouden aan ambitie om op 22 stations in Gelderland toiletvoorziening te realiseren

toilet op station Duiven 3donderdag 15 september 2016 12:11

Al veel te lang wordt er in de Provincie Gelderland gesproken over het realiseren van toiletvoorzieningen op stations in Gelderland. De discussie komt voort uit het besluit van de Provincie Gelderland om in regionale treinen geen toiletvoorzieningen te eisen bij de aanbesteding.
Een ruime meerderheid van Provinciale Staten diende in november 2013 een motie in (die aangenomen werd) om naast de 9 stations waar al een besluit over was genomen,ook de resterende 15 stations te voorzien van toiletvoorzieningen. Met het gecalculeerde budget van 4,9 miljoen zou dat mogelijk zijn. Bij de najaarsnota in november 2015 kwam het college met de uitwerking en legde Provinciale Staten de keus voor op inbouwen van toiletten in bestaande treinen (20 miljoen euro) of aanleggen van toiletvoorzieningen op 22 stations in Gelderland waar nog geen dergelijke voorziening is (6,2 miljoen Euro).
Besloten werd tot het laatste. Mede omdat met toiletvoorzieningen op stations niet alleen de treinreiziger bediend kan worden, maar ook wandelaars, fietsers en andere voorbijgangers van deze voorziening kunnen profiteren. Hierdoor dragen de voorzieningen ook bij aan toeristische en recreatieve doelen van de provincie, aldus een meerderheid van de politieke fracties, waaronder de ChristenUnie.

Met verbazing nam de ChristenUnie fractie kennis van de statenbrief die ons net na de zomervakantie werd aangereikt en waarmee het college van Gedeputeerde Staten ons berichtte dat het beschikbaar gestelde budget van 6,2 miljoen euro nu weer onvoldoende bleek om op 22 stations toiletvoorzieningen te realiseren. Men calculeert het benodigde budget voor 22 stations nu op 9 miljoen euro. 2,8 miljoen euro meer dus. Gedeputeerde Staten stelden voor om op 7 stations geen toiletvoorziening te realiseren.  Zo zou op de stations Voorst-Empe, Klarenbeek, Apeldoorn-de Maten, Opheusden, Hemmen-Dodewaard, Ede-Centrum en Hoevelaken geen toiletvoorziening worden gerealiseerd. Voor de ChristenUnie onaanvaardbaar.

Niet het budget moet leidend zijn, maar de ambitie, dus op alle stations een toiletvoorziening realiseren. Daarnaast wil de ChristenUnie fractie opheldering over de overschrijding van het budget. En ondanks herhalende interrupties tijdens het debat gisteren in de commissie Bereikbaarheid en Openbaar Vervoer konden Gedeputeerde Staten geen duidelijke opheldering geven over de financiële overschrijding met ruim 30%.
En hoewel voor de ChristenUnie fractie geldt dat over de financiële overschrijding het laatste woord nog niet gesproken zal zijn, zijn we wel blij dat een meerderheid van Provinciale Staten de lijn van de ChristenUnie steunt om niet in te zetten op minder stations maar de ambitie van 22 stations vast te houden en dan maar financieel bij te plussen. En nu maar hopen dat de realisatie vlot ter hand wordt genomen en de ambities waargemaakt gaan worden.

Pieter Plug – Fractievoorzitter ChristenUnie
Woordvoerder in commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur