Gelderse ChristenUnie wil voorzetting isolatiesubsidie bestaande woningbouw

P1010817donderdag 30 juni 2011 11:35

De ChristenUnie vindt het een verkeerde zaak dat de regeling isolatiesubsidie bestaande woningbouw aan haar eigen succes ten onder gaat. De regeling kwam mede door de ChristenUnie tot stand en is een groot succes geworden. Echter, de gereserveerde middelen voor 2011 zijn al uitgeput en gemeenten worden nu teleurgesteld wanneer zij hiervoor bij de provincie een aanvraag indienen. Het kan toch niet zo zijn dat een regeling met succes daarom wordt gestopt, vandaar ons voorstel voor een overbruggingskrediet voor dit jaar, aldus Pieter Plug, ChristenUnie Statenlid en fractievoorzitter. Het college zegde toe in het najaar met een nader voorstel te komen.

De regeling die mede door de ChristenUnie tot stand kwam, is een groot succes. Door deze regeling kunnen woningeigenaren via hun gemeente subsidie aanvragen voor het isoleren van hun woning. Isolatie draagt bij tot verlaging van woonlasten, geeft meer wooncomfort en draagt bij aan een energiezuinig en klimaatbestendig Gelderland. Een hele goede regeling, die ook als zodanig wordt gewaardeerd, gezien de vele aanvragen. Echter door dit grote succes zijn de gereserveerde middelen voor dit jaar als uitgeput.

Reden voor de ChristenUnie om een overbruggingskrediet van maximaal 1,5 miljoen Euro in te willen zetten. Daarom heeft de partij een amendement in gediend in de vandaag gehouden Statenvergadering. Dit amendement werd mede ingediend met enkele andere partijen maar werd door een meerderheid verworpen.

Een goede regeling moet niet aan eigen succes te gronde gaan, vooral om dat de effecten voor woningbezitters en het klimaat zo duidelijk zijn, aldus Pieter Plug, namens de ChristenUnie fractie.

2011 06 29 -Amendement 12 - Isolatiesubsidie bestaande woningbouw31,6 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2011 > juni