Gelderse ChristenUnie vindt plannen Gedeputeerde Staten te vaag en niet duurzaam

overhandiging boekje duurzaamheidwoensdag 29 juni 2011 16:58

Statenlid Pieter Plug heeft zich kritisch uitgelaten over de plannen van Gedeputeerde Staten voor de komende bestuursperiode. Wat de ChristenUnie betreft, zijn de plannen te vaag en onvoldoende duurzaam. De ChristenUnie fractie wil het college graag kunnen beoordelen op de vraag of Gelderland over vier jaar inderdaad uitdagender en met name duurzamer is geworden.

De ChristenUnie is van mening dat het nieuwe college recreatie en toerisme onderschat als peiler van de Gelderse economie en daarmee kansen laat liggen op een uitdagender Gelderland. Ook vindt de fractie dat de plannen van het nieuwe college te weinig duurzaam zijn. De huidige economische crisis staat niet los van problemen op gebied van voedselzekerheid, uitputting van grondstoffen, klimaat en energie. Om problemen goed aan te pakken moeten we oog hebben voor de lange termijn, kiezen voor kwaliteit en niet ons alleen richten op het nu of de komende vier jaar. Fractievoorzitter Pieter Plug overhandigde daarom aan de vicevoorzitter van het college, de heer Markink, het boekje Duurzaamheid van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Ook alle andere fracties en de aanwezige pers ontvingen een exemplaar, de ChristenUnie hoopt dat het komende reces gebruikt wordt om kennis te nemen van de inhoud van het boek.

De fractie is het eens met de stelling dat de provincie geen pinautomaat is, maar vindt wel dat we oog moeten hebben voor gemeenten die heel fors moeten bezuinigen en geen of weinig financiële ruimte hebben. Samenwerken en medefinanciering is goed, maar cofinanciering is alleen een mooi middel, maar nooit een doel op zich, aldus de ChristenUnie. Een door de ChristenUnie opgestelde motie hierover hebben we ingeschoven in de motie van de PvdA over Revolving Funds en deze werd door Provinciale Staten aangenomen.

Voor de ChristenUnie geldt dat zij de plannen van Gedeputeerde Staten nu en in de komende jaren langs de meetlat zal leggen van een duurzaam Gelderland, waar iedereen echt mee kan doen, als werkgever of werknemer, arm of rijk, aldus Pieter Plug, fractievoorzitter van ChristenUnie Gelderland.

Bijdrage -Uitvoeringsagenda97,6 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2011 > juni