Zweefvliegveld Maldens Vlak

Duo_Windenstart_Bensheim zweefvliegtuigwoensdag 29 juni 2011 14:12

De fractie van de ChristenUnie heeft vandaag met meerdere partijen een amendement ingediend over de luchthavenregeling Maldens Vlak. Dit amendement is met een duidelijke meerderheid door Provinciale Staten aangenomen.

In de oorspronkelijke regeling was een maximum van 7000 vliegbewegingen opgenomen.

Op dit moment wordt er echter al duidelijk meer gebruik gemaakt van dit vliegveld. Daarom vond onze fractie het goed om wel een maximum aan te geven, maar dit op 11000 te leggen. Hierdoor bereiken we meerdere doelen tegelijk. De gebruikers kunnen goed verder en de omwonenden hebben een concreet getal. Dit kan ook worden gecontroleerd omdat in de regeling ook de opdracht staat om een logboek bij te houden. Ook is de zweefvliegsport een sport die weinig tot geen overlast voor de omgeving geeft.

Bij de omwonenden was er onrust over het aantal starts met werkende motor. In de regeling wordt een aantal van “enkele tientallen”genoemd. Onze fractie heeft op dit punt om meer duidelijkheid gevraagd aan de verantwoordelijke gedeputeerde Co Verdaas. Deze gaf aan dat hij er van uit gaat dat ook hier het huidige gebruik wordt voortgezet. Dit houdt in dat er ongeveer 50 van dit soort vluchten per jaar wordt uitgevoerd. Als dit aantal gaat groeien, moeten we hier misschien in de toekomst iets aan gaan doen.

Volgens onze fractie doet de regeling die nu is vastgesteld het beste recht aan alle betrokkenen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2011 06 29 -Amendement 8 - Luchthavenregeling Maldens Vlak39,5 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2011 > juni