Provincie Gelderland verhoogt budget voor acute hulp aan gemeenten naar € 10 miljoen

HDP.jpgwoensdag 22 april 2020 17:51

Provincie Gelderland stelt meer geld beschikbaar voor acute hulp aan gemeenten. Eerder wilden Gedeputeerde Staten al € 5 miljoen vrijmaken, maar op 22 april 2020 gingen Provinciale Staten akkoord met het voorstel er nog eens € 5 miljoen aan toe te voegen. In totaal is er daarmee € 10 miljoen beschikbaar voor de acute hulpvragen.

Dat geld is vooral bedoeld voor de gemeenten. “De gemeenten staan voorop in de strijd tegen corona en bij de uitvoering van de regeringsmaatregelen, zoals het loket voor ondernemers”, aldus gedeputeerde Markink. “Met dit fonds staan we naast de gemeenten, zodat zij zich nog beter kunnen concentreren op de dienstverlening aan inwoners en ondernemers.”

ChristenUnie fractievoorzitter Dirk Vreugdenhil is blij met de noodzakelijke steun. “Er wordt veel verwacht van onze gemeenten en tegelijk weten we dat de capaciteit en de financiële middelen beperkt zijn. Juist de gemeenten, die zo dicht bij de impact van de crisis staan, verdienen een versterking van hun positie. Een dienstbare houding van de provincie om gezamenlijk de crisis te lijf te gaan is een goed signaal en het onderstreept de positie van de provincie als partner van gemeenten en instanties”.

Gelderse aanpak met 3 fases

Het hulpbudget is een onderdeel van de Gelderse aanpak in deze coronacrisis. De provincie ziet daarbij 3 fases: de acute hulpverlening, de overbruggingsfase en uiteindelijk de fase van herstel. In de eerste fase is de rol van de provincie beperkt. Het zijn vooral gemeenten, veiligheidsregio’s en het Rijk die hier aan zet zijn. Wel wil en kan de provincie de gemeenten hierbij helpen, zoals met het hulpbudget.

In de andere fases is de rol van de provincie wat groter. Deze krijgen vorm en inhoud in nauw overleg met onder meer de gemeenten en diverse instellingen en organisaties. Overigens gaat niet al het geld naar de gemeenten. Via 2 regelingen is er ook geld beschikbaar voor kleinschalige initiatieven om de leefbaarheid te stimuleren; en voor cultuur, sport, dorpshuizen en recreatie en toerisme.

Archief > 2020 > april