Dorpendeals: Dorpen en kleine steden verdienen net zoveel aandacht als de grote steden

Dorpendeals logo.pngdinsdag 19 maart 2019 19:22

Dorpendeals

Onze dorpen en kleine kernen staan onder druk. Jongeren trekken weg, omdat er geen geschikte woningen voor hen zijn. Ouderen kunnen als het nodig is niet naar een passende woning, omdat er geen geschikte ouderenwoningen zijn. Gemeenten zitten te vaak met verouderde bouwplannen, waar eerst op afgeschreven moet worden, voordat er toekomstgericht gebouwd kan gaan worden. Daarom moeten provincies samen met gemeenten en inwoners dorpendeals sluiten om met de lokale woningbouwopgaves aan de slag te gaan. Hierbij moet nadrukkelijk aandacht zijn voor de instandhouding van voorzieningen en de bereikbaarheid van onze dorpen.

Drie uitgangspunten

1. Een eerlijke verdeling over dorpen en steden

Onze dorpen en kleine kernen verdienen net zoveel aandacht als onze steden. Doordat steeds meer mensen naar de stad trekken, zien we zowel in de steden als in de dorpen problemen ontstaan. In zowel dorpen als steden is behoefte aan passende woningen. Met name betaalbare woningen voor jongeren, jonge gezinnen en geschikte woningen voor ouderen, die steeds langer zelfstandig in hun eigen huis blijven wonen.

Er gaat veel aandacht naar de steden, maar de dorpen verdienen net zoveel aandacht. Door in te zetten op geschikte en betaalbare woningen voor jongeren en ouderen, het in stand houden van voorzieningen en het verbeteren van de bereikbaarheid van de dorpen kunnen we een win-win situatie maken: vitale dorpen waar het fijn is om te leven en het verminderen van de druk op de steden, doordat minder mensen naar de stad trekken.

2. Wonen is meer dan stenen stapelen alleen

Voor sterke dorpen en kleine steden is het belangrijk om niet alleen in te zetten op voldoende woningen. Wonen gaat over veel meer dan alleen een huis om in te wonen. Het vraagt ook om een investering in goede voorzieningen, zoals scholen, zwembaden, bibliotheken, buurthuizen en sportverenigingen. Daarnaast moet ook de bereikbaarheid van onze dorpen en kleine steden worden versterkt om de concurrentie met de grote steden aan te kunnen.

3. Dorpendeals: gedragen door de samenleving

Inwoners weten heel goed wat er nodig is voor hun eigen omgeving. En woningbouw doe je niet alleen voor de mensen die nog geen woning hebben, maar ook voor de mensen die al een huis hebben. Daarom worden inwoners en gemeenten uitgedaagd om samen met de provincie aan tafel te zitten om een plan op te stellen en maatregelen te nemen waar de mensen echt op zitten te wachten. Niet van bovenop opleggen, maar gedragen door de samenleving.

Vier aandachtspunten

1.   Woningbouw

De ongelijkheid in onze dorpen en kleine steden neemt toe. Er worden vooral dure woningen gebouwd in dure wijken en goedkope woningen in goedkope wijken. In dorpen zien we dat ingrijpen nodig is. Jongeren kunnen geen starterswoning vinden en ouderen op termijn niet naar een passende woning, omdat er geen seniorenwoningen beschikbaar zijn. Het is hoog tijd dat de overheid niet meer toekijkt, maar ingrijpt en regie neemt.

2. Voorzieningen

Voorzieningen zijn belangrijk voor dorpen. Bibliotheken, muziekscholen en sportclubs maken een dorp aantrekkelijk om in te wonen. Ze bevorderen bovendien vrijwilligerswerk en maatschappelijk samenleven. Bewoners kunnen elkaar ontmoeten, hun talenten ontplooien en zich inzetten voor hun gemeenschap. Bereikbare ontmoetingsplekken zijn essentieel voor kleine dorpen.

3. Kleine scholen

Opgroeien in een dorp geeft ruimte en vrijheid maar ook problemen. De scholen zijn klein en hebben vaak weinig budget. Het belang van een school in een dorp is van groot. Kinderen kunnen opgroeien in hun eigen omgeving en hoeven niet al vanaf jonge leeftijd ver te reizen voor basisonderwijs. Zonder scholen is het voor jongere gezinnen minder aantrekkelijk om in dorpen te gaan wonen. Wij willen kleine scholen beschermen zodat ze behouden blijven, ook in kleine dorpen.

4. Mobiliteit

In steden rijden veel bussen, trams en metro’s. Bovendien rijden er vaak treinen naartoe die binnenkomen op soms meerdere stations. Kleine dorpen zijn vaak minder goed bereikbaar. Vaak zijn er geen treinstations, zijn er maar een paar bushaltes of is het vervoer zelfs afhankelijk van vrijwilligers met een buurtbus. Om wonen in dorpen aantrekkelijk te houden en om bewoners een alternatief te bieden voor de auto is goede bereikbaarheid essentieel.

Archief > 2019 > maart