Provinciale Staten besluit over nieuw brugdek Rijnbrug,

n233_rijnbrug_rhenen.jpgdonderdag 20 december 2018 23:13

De ChristenUniefractie is blij dat het voorstel is aangenomen voor het nieuwe brugdek van de Rijnbrug Rhenen met 2x 2 rijbanen en aan beide zijde een fietspad. Ook wordt de 2x 2 rijbanen verlengd in zuidelijke richting tot de N320 Kesteren. “Een mooie opsteker voor de bereikbaarheid van het Rivierengebied en de Gemeente Neder Betuwe in het bijzonder”, aldus fractievoorzitter Pieter Plug.

Een door de ChristenUnie met andere fracties ingediende motie om in de uitwerking van de plannen ook kansen voor duurzame opwekking te onderzoeken, is met meerderheid van stemmen aangenomen. Plug: “Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat we waar mogelijk circulair bouwen en ook mogelijkheden voor duurzame opwekking integreren. Denk aan opwekking van zonenergie, innovatieve wind turbines, waterkrachtcentrales. Laten we gebruik maken van de mogelijkheden die de natuur ons biedt zon, wind en water.”

Ook de oproep van SGP en ChristenUnie om de realisatieperiode te vervroegen en te versnellen, kreeg een meerderheid in de Provinciale Staten. Voor de ChristenUnie geen loze opdracht: de aangepaste Crisis- en herstelwet die is aangenomen in de Tweede Kamer biedt volop kansen en mogelijkheden om dergelijke projecten te versnellen door bestuursrechtelijke en experimenteermogelijkheden in innovatie en duurzaamheid, maar ook als een projecten van lokale en regionale betekenis is.

Het besluit van Provinciale Staten richt zich dus niet alleen op uitbreiding van de wegeninfrastructuur alleen, maar biedt ons als Gelderland volop kansen om duurzaam te bouwen zodat we iets doen aan de bereikbaarheid van nu en terugdringen van gebruik fossiele brandstof in de toekomst, stelt Pieter Plug.

Motie 118 - Versnellen.pdf131,3 kBapplication/pdfdownload
Motie 119 - Rijkbijdrage.pdf134,4 kBapplication/pdfdownload
Motie 121 - kans voor opwekking duurzame energie.pdf207,2 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018 > december