Ook Gelderse ChristenUnie wil opheldering over conflict tussen ProRail en Provincie

P1010561dinsdag 20 november 2018 10:32

ChristenUnie fractievoorzitter Pieter Plug stelde hierover vandaag aanvullende schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. De ChristenUnie wil van het provinciebestuur weten wat de exacte deadlines zijn in het conflict en wat het financieel risico is per project. ‘Voor de Gelderse ChristenUnie is uitstel van de aanleg van verlengde perrons o.a. op de Valleilijn geen optie’, aldus Plug.

Sinds december 2006 is de Provincie verantwoordelijk voor het treinverkeer op de Valleilijn en voert Connexxion de dienstverlening uit op het traject Amersfoort - Ede. Het aantal treinreizigers is sindsdien fors toegenomen. Ook het aantal treinen dat rijdt is fors uitgebreid mede door de aanhoudende inzet van de ChristenUnie fractie in de Tweede Kamer, in de Provincie Gelderland en in verschillende gemeenteraden. Desondanks is er, met name in de spits, nog steeds sprake van bomvolle treinen. ‘Wij kunnen niet anders dan concluderen dat een toenemend aantal treinreizigers de frequentie en kwaliteit van de Valleilijn waardeert. Om de reizigers goed te kunnen blijven bedienen is het nodig dat juist in de spitsmomenten er langere treinen kunnen rijden.’

Daarnaast is de Gelderse ChristenUnie benieuwd naar de onderzoeksresultaten inzake het ontbrekende deel van de kwartierdienst op het traject Barneveld Zuid en station Ede-Wageningen. ‘We willen graag van het college weten of het onderzoek op dit deel van de Valleilijn inmiddels is afgerond en of er onoverkomelijke obstakels zijn om te komen tot realisatie van kwartierdienst op het gehele traject van de Valleilijn’, aldus Plug.

181120 Schriftelijke vragen Christenunie - conflict Prorail en Provincie.pdf120,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018 > november