Zonne-energie op bedrijfsdaken

P1130042 (1)
Door Janneke Slingerland op 28 juni 2018 11:03

Zonne-energie op bedrijfsdaken

Hoe zit het met de Gelderse Zoncoalitie? Kijk rond je heen als je door Gelderland rijdt: er zijn in de afgelopen jaren heel wat grote bedrijfshallen en stallen van boerenbedrijven onder de zonnepanelen gelegd.

“Je hebt heel wat teweeggebracht,” liet een van de mensen van het Gelders Energie Akkoord mij in dit verband weten. Dat geldt natuurlijk niet voor al die panelen die je ziet – wel hebben we als ChristenUnie hier een mooie stimulans kunnen bewerkstellingen.

Twee jaar geleden is op ons verzoek de provincie gestart met de Gelderse Zoncoalitie: het organiseren van bijeenkomsten waar dakbezitters, adviseurs en installateurs elkaar kunnen ontmoeten. In de praktijk blijken boeren of andere ondernemers vaak behoefte te hebben aan iemand die ze hierin onafhankelijk adviseert en begeleidt.

In de Achterhoek loopt nog steeds het programma Zonnige bedrijven in de Achterhoek*. Bedrijven krijgen een gratis quickscan, er volgt een constructieve check van het dak en zo mogelijk volgt daarop de realisatie met een realistische business case.

“Dit loopt nu in Gelderland, en het is niet langer nodig om hier extra op in te zetten,” liet gedeputeerde Peter Drenth weten in antwoord om mijn vraag naar de voortgang.

Janneke Slingerland

* https://agem.nu/zonnige-bedrijven-achterhoek/