Puzzelen voor familiebedrijven

P1130042 (1)
Door Janneke Slingerland op 13 december 2017 16:28

Puzzelen voor familiebedrijven

Op tafel passen de puzzelstukken mooi aan elkaar: het stuk van de provincie Gelderland ligt naast dat van MKB Nederland, de hogescholen HAN en Windesheim, de Kamer van Koophandel, VNO-NCW, OostNL. En allemaal rondom het Netwerk van Gelderse Familiebedrijven.

Het gaat hier over bedrijfsopvolging bij familiebedrijven. Niet alleen hier op tafel, maar ook in de praktijk vallen vandaag puzzelstukken in elkaar. Een jaar geleden sprak iemand me aan over hoe lastig de overgang is naar een volgende generatie. Dat dit vaak leidt tot problemen in families en in het bedrijf, regelmatig zelfs met de ondergang van het bedrijf tot gevolg.

Net in die tijd had CDA-collega Daisy Vliegenthart ook dit onderwerp opgepakt. En dat heeft vandaag geleid tot een mooi initiatiefvoorstel dat door Provinciale Staten breed is aangenomen.

Wat houdt het inititatief in? Met dit voorstel krijgt het Gelders Familiebedrijvengilde ruimte om ondersteuning te bieden bij de uitdaging die bedrijfsopvolging voor een familiebedrijf betekent. Verbindingen kunnen worden gelegd – tussen bedrijven onderling of met experts die van advies kunnen dienen. Het hele proces van bedrijfsopvolging – dat wel een jaar of tien in beslag kan nemen – kan zorgvuldig worden begeleid. Zodat de juiste persoon straks de leiding heeft in het bedrijf, en praktische, juridische en financiële obstakels zorgvuldig genomen worden. Dat is goed voor het bedrijf en goed voor onze Gelderse economie, waar het overgrote deel van de bedrijven een familiebedrijf is.

Een mooi resultaat op deze laatste Statenvergadering van 2017.

Statenlid Janneke Slingerland