Partijcongres

Peter juni 2017
Door Peter van 't Hoog op 27 november 2017 10:07

Partijcongres

De meeste zaterdagen staat mijn wekker uit. Deze zaterdag staat de wekker aan. Partijcongres.

Een slaperige wandeling en treinrit eindigt bij de pendelbus naar de congreslocatie. Ontmoeting met medependelaars werkt beter dan koffie: hé, wat leuk, oude bekenden én nieuwe, onbekende partijgenoten. Vanuit allerlei hoeken van het land, van Zeeland tot Groningen. Wat zit er toch leven in de partij!

FNV en actiegroepen die flyers uitdelen vóór de ingang van de congreslocatie. Jaren niet gehad, nu wel weer. Je merkt het: de ChristenUnie zit in de regering en is dus een interessante target voor mensen die iets willen.

In de ochtend de nieuwe ChristenUnie-bewindslieden op de bank of achter het spreekgestoelte. Op het laatste bestuurderscongres sprak ik toevallig nog met zowel Carola als met Paul. Toen zat de ChristenUnie nog niet eens aan de onderhandelingstafel van de kabinetsformatie, nu staan ze daar als bewindspersonen. Het kan snel gaan.

Predikant Harmen van Wijnen, tevens bestuurder van de CHE, houdt een overdenking over de wereld na Babel, de toren die instortte. Over de samenleving die vol is van puinhopen van figuurlijke torens van Babel. En hoe die samenleving, onderweg naar het echte herstel, mensen nodig heeft die bereid zijn samen te werken en hoop te brengen. Samen waardevol.

Een workshop waarin Joël een inkijk geeft in de worstelingen tijdens de formatie. Een ZOA-vertegenwoordiger kleurt met een heel persoonlijk verhaal in hoe de regeerakkoordafspraken in de praktijk kunnen uitwerken.

Traditiegetrouw spreekt de politiek leider in de middag. En of Gert Jan wat te vertellen heeft. Twee jaar geleden partijleider geworden, een jaar geleden de campagne gestart en nu regeringspartij. Zegeningen tellen, maar ook bittere pillen passeren de revue. Maar wat vooral bij blijft is het eerlijke, menselijke, gedreven verhaal.

Nog één nieuwtje blijft hangen: tegen alle landelijke trends in, stijgt ons ledenaantal. Weer zowat 2000 erbij, we zitten bijna op de 25.000.

Trouwens, ook wel te merken. Het is bomvol, ze schijnen zelfs mensen te hebben moeten afwijzen, paste niet meer in de zaal. Ik kan me ook geen partijcongres herinneren met zoveel mensen om me heen die ik niet ken. Een goed teken. De ChristenUnie leeft.

Voor zo'n zaterdag mag de wekker elke week wel gaan.