ChristenUnie: ondersteun vrijwilligers in het landschapsbeheer

spreng bij Puttendonderdag 26 mei 2016 12:52

‘Gemotiveerde vrijwilligers zijn onmisbaar voor onze Gelderse samenleving. We moeten oppassen dat we van die enthousiaste vrijwilligers geen teleurgestelde vrijwilligers maken’, waarschuwt Statenlid Dirk Vreugdenhil. De fractie van de ChristenUnie heeft er bij het college op aangedrongen om vrijwilligers in het landschapsbeheer te blijven ondersteunen. Een voorstel om de structurele bijdrage voor Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) met 100.000 euro te verhogen haalde het niet. De ChristenUnie had aangedrongen op een verhoging van de subsidie, omdat het aantal vrijwilligers van SLG en het verrichte werk spectaculair gestegen is, maar de financiële ondersteuning daarbij is achtergebleven.

‘De provincie heeft altijd gestimuleerd dat vrijwilligers een bijdrage leveren aan het onderhoud van het Gelderse landschap, dan moet je ook bereid zijn om deze vrijwilligers te ondersteunen met materialen en de juiste begeleiding, ook als die groep vrijwilligers groeit.’ Aldus Dirk Vreugdenhil.

De ChristenUnie vindt het daarom een zorgwekkende ontwikkeling dat vrijwilligersorganisaties steeds meer onder druk komen te staan. Het voorstel voor extra financiering heeft het helaas niet gehaald, het kreeg niet de steun van de college partijen.

Archief > 2016 > mei