ChristenUnie vraagt in Gelderse Provinciale Staten aandacht voor Noord-Veluwe

Sjoel Elburgdonderdag 30 juni 2016 19:39

Provinciale aandacht voor Sjoel Elburg, dichtslibben A28, knelpunt verkeersknooppunt A1/A30, toekomstvisie op Omroep Gelderland, dat waren de thema’s die de ChristenUnie gisteren toegevoegd heeft aan de Provinciale Voorjaarsnota in opmaat naar de begroting 2017. ChristenUnie fractievoorzitter Pieter Plug kijkt met tevredenheid terug. Het is mooi om te zien dat we als ChristenUnie een positieve bijdrage kunnen leveren aan het toekomstige beleid van de Provincie Gelderland.

Restauratiefonds
In de laatste Statenvergadering voor de zomer zijn een aantal grote beleidsvoornemens aan de orde geweest, zoals de plannen voor het Cultuur- en Erfgoedprogramma, Steengoed Benutten, Energietransitie, de Gelderse Gebiedsopgaven en de Voorjaarsnota. De ChristenUnie stelde bij monde van Pieter Plug voor om een Gelders Restauratiefonds in het leven te roepen, zodat de Provincie Gelderland samen met partners de komende jaren forse stappen kan zetten in de restauratieopgave van historisch erfgoed.

Gelderse Zoncoalitie
Bij het programma Energietransitie wordt werk van gemaakt van uitbreiding van zonnepanelen op Gelderse daken. De door de ChristenUnie ingebrachte Gelderse Zoncoalitie wordt meegenomen in het programma Gelders Energie Akkoord. Dat zorgtvoor extra versnelling van het gebruik van zonne-energie in Gelderland. Bij Steengoed Benutten diende de ChristenUnie met andere partijen succesvol een motie in om niet alleen te kijken naar de kwalitatieve bijdrage van de provincie, maar ook een beeld te krijgen van de feitelijke leegstand in Gelderland.

Ruimte houden voor boeren
Soms is het helaas ook nodig om kritisch te zijn en een duidelijk no go geluid te laten horen. Zoals we gedaan hebben bij het pre-concept plussenbeleid, dat moet leiden tot duurzame verbeteringen voor niet-grondgebonden agrarische bedrijven. Wat de ChristenUnie betreft is het conceptbeleid nog niet rijp voor ter inzagelegging. Het is te onduidelijk wat de provincie precies wil. De ChristenUnie heeft het college van Gedeputeerde Staten opgeroepen een periode van rust en herbezinning te nemen. Echter, de coalitiepartijen (VVD, CDA, D66, PvdA) zetten door. ‘De ChristenUnie doet hieraan niet mee! We willen ruimte houden voor boeren en bestaande uitbreidingsmogelijkheden respecteren’, aldus Plug.

Kwaliteit Gelderse samenleving vergroten
‘Op vele punten hebben we als ChristenUnie een belangrijke bijdrage kunnen leveren om Gelderland leefbaarder en duurzamer te maken. Als we ons samen inzetten voor het provinciaal beleid en niet alleen kijken naar de scheiding tussen coalitie- en oppositiepartijen, kunnen we de kwaliteit en het draagvlak in de Gelderse samenleving vergroten’, aldus Pieter Plug.

Archief > 2016 > juni