ChristenUnie vreest teruggang kwaliteit Regiotaxi

Regiotaxi Rivierenland Geldermalsendinsdag 06 december 2011 10:54

Consequenties voor reizigers regiotaxi niet in beeld gebracht terwijl kosten omhoog gaan

De Gelderse ChristenUnie Statenfractie is teleurgesteld over de statennotitie Regiotaxi Gelderland. De notitie heeft vooral een financiƫle insteek en is niet gericht op kwaliteit van de dienstverlening van de regiotaxi zo stelt fractievoorzitter Pieter Plug vanmorgen. Woensdag vergadert de provinciale commissie mobiliteit over de notitie van het college. Als ik terugkijk hoe vaak verschillende politieke partijen in het verleden aandacht hebben gevraagd voor de kwaliteit van dienstverlening van de regiotaxi, dan kan ik me niet voorstellen dat deze notitie steun krijgt van een meerderheid binnen Provinciale Staten, aldus Plug.

De ChristenUnie is teleurgesteld over de wijze waarop het college van Gedeputeerde Staten uitvoering geeft aan een door Provinciale Staten aangenomen motie inzake de regiotaxi. Als ChristenUnie zijn we er vanuit gegaan dat de regiotaxi als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer gecontinueerd zou worden. We merken uit gesprekken met gebruikers, maar ook met dienstverleners, dat men op dit moment juist heel tevreden is over de regiotaxi als vervoer van deur tot deur. De statennotie, van het college van Gedeputeerde Staten, met daarin een nieuwe toekomst visie op de regiotaxi heeft duidelijk alleen een financiële insteek. Er zit geen inhoudelijke visie op openbaar vervoer en gebruik van de regiotaxi achter. Nergens worden de consequenties voor de reizigers inzichtelijk gemaakt. Misschien wel omdat het voor de reizigers een enorme achteruitgang betreft.

Nu is de regiotaxi nog een aanvulling van openbaar vervoer van deur naar deur, maar als het aan het college van Gedeputeerde Staten ligt, wordt het vervoer van deur naar halte. Maar wat dat betekent voor de gebruiker, daar wordt geen inzicht in verstrekt. Volgens de ChristenUnie fractie betekent dit dat in de toekomst er geen directe aansluiting is op ander openbeer vervoer. Word je door de regiotaxi afgezet op het station of bij de bushalte en moet je een half uur of langer wachten, soms op eenzame plaatsen, en vervolgens stap je uit het reguliere openbaar vervoer en hoe kom je dan op de plaats van bestemming: weer met de regiotaxi waarbij de regiotaxi er misschien al is geweest of later komt. Onwerkbaar aldus de ChristenUnie. Misschien theoretisch en van achter het bureau bedacht een mooie gedachte, maar in de praktijk betekent dit langere wachttijden en verslechtering van de dienstverlening, zeker ook in het landelijk gebied.

De ChristenUnie wil van het college van Gedeputeerde Staten helderheid over de kosten om de regiotaxi op het huidige kwaliteitsniveau te houden. Daar hebben we eventueel extra financiële middelen voor over. Voor de ChristenUnie staat voorop dat onze burgers die minder mobiel zijn goed en adequaat openbaar vervoer wordt aangeboden. Van deur tot deur.

Archief > 2011 > december